יום שני, 2 בפברואר 2015

זוג בחיים, זוג בעבודה?


"אז מה אנחנו כן אמורים לעשות ביחד?" 
שואל תמיד בן זוגי את התמהים או המזועזעים לשמוע שהוא עובד עם אשתו. אחיה, מעצב תעשייתי ואני מעצבת גרפית, שותפים בעסק משותף ובחיים משותפים.


          
הבוקר המבריק הערב העמום
מתי אתם המבריקים ביותר, היפים ביותר,הרעננים ביותר והמושכים ביותר?
נכון בעבודה. מתי אתם עייפים, מותשים וגמורים? נכון בבית.
אז למה לא לעשות את החלק הראשון של היום ביחד עם בן או בת הזוג?
        
משהו טוב
זוג המתחלק בעבודה ממשיך ומתחלק גם בבית.
הפסיכולוגית איילה מלאך פיינס מסבירה שכאשר זוג עובר שלבים שונים בזוגיות, הוא פנוי לתרום החוצה לעולם מסביב.

מס הכנסה וביטוח לאומי שונאים זוגות
מס הכנסה לא אוהב זוגות בעסק משותף, מבחינתו, אחד מהם מרמה ולא באמת עובד בעסק , אלא רק מקבל משכורת. גם ביטוח לאומי חושד בך באופן בסיסי. אחרי כל ילד שילדתי הגיע אלי חוקר שניסה לוודא האם אכן אני עובדת בעסק שלי, הייתי צריכה להוכיח את הכשרתי, לפרט את תפקידיי, להראות תכתובות עם לקוחות ולהציג את רשת המטפלות והעוזרות שיש לי בבית. העובדים שלי נחקרו בחדר נפרד והיו צריכים להעיד שאכן אני עובדת כאן. ורק אחרי כל זה יכולתי לזכות בדמי הלידה.

זוגות אחרים
פעם שאלה אותי אם לעשרה ילדים, האם זה נכון שאני עובדת עם בעלי, "כן" השבתי לה," בחיי" היא אמרה "לא הייתי יכולה לעבוד עם בעלי אפילו דקה", ואני חשבתי לעצמי, (אבל לא אמרתי לה), אז איך את מנהלת אתו מפעל קטן של עשרה ילדים, המון החלטות משותפות, עבודת צוות, ביצוע של מטלות רבות. מדוע ההפרדה הזאת בין הבית לעבודה.
"אתם עוד עובדים יחד?" שאלה מישהיא אחרת, אחרי שלא נפגשנו הרבה שנים , "את בודקת אם זה עדיין עובד?" שאלתי."כן" היא אמרה "בעלי ואני חיים כל אחד לעצמו  וממה שנשאר ,העודף, זה בשביל שנינו יחד".
           
להתחיל עם אשתי?
מצאתי אצל אור זוהר ,מוסיקאי תיאור נחמד ואני מביאה כמה קטעים ממנו: 
"באחד הלילות החודש, שוב מצאתי את עצמי במרכז תל אביב, על הבמה, עם ההרכב המוסיקאלי שבו אני מתפקד כזמר, גיטריסט .... לידי מצד שמאל, ישבה הזמרת של ההרכב, וכשהיא התחילה לשיר, גיליתי שאני נמשך אליה. אני יודע, שיחסים בין קולגות בעבודה זה דבר בעייתי."

"...אני גם יודע שבזמן ההופעה כדאי להיות מרוכזים באמנות, להתמסר לקהל, להיות קשובים לפנים ולחוץ באותה המידה, ולנסות לאפשר לקהל חוויה טוטאלית של מוסיקה. אבל, מה לעשות, אני רק בן אדם. גרוע מכך, אני גבר. ומשהו בקול שלה, משהו בנוכחות שלה, במיוחד ככה על הבמה כשהיא מאופרת, ולבושה בשמלה היפה, גורם לי לרצות להתקרב אליה.אחרי ההופעה, כשאנחנו כבר מקפלים את הציוד, אני ניגש אליה בביישנות, מחמיא לה על השירה שלה הערב. להפתעתי, הטקטיקה השקופה שלי עובדת, ואנחנו מסיימים את הערב באותה המיטה. רגע לפני שהיא נרדמת לידי היא אומרת לי בשקט: היה נהדר הערב, רק לפני שאתה נרדם, תעשה טובה ותחליף לקטן חיתול, ואל תשכח שהגדולה ביקשה  סנדוויץ'''  עם גבינה צהובה לגן מחר"

שותפות
את הקונספט הזה של בני זוג שעובדים ביחד לא המצאנו, כמובן. לנגד עיני עולים בני הזוג הקשישים שמנהלים את המכולת השכונתית שלנו במשך מי יודע כמה מאות שנים, או הזוג הצעיר והנמרץ שפתח לאחרונה חנות לחם אפנתית ברחוב הראשי.  אבל למרות שאת הקונספט לא המצאנו, אנחנו לומדים כל הזמן שהשילוב הזה בין זוגיות משותפת ועבודה משותפת מהווה החלטה בעלת השלכות לא מבוטלות והשפעה גם על הזוגיות, וגם על העבודה.

גם גיא מרוז ואורלי וילנאי
אני לא קוראת מדורי רכילות, אבל פתאום ראיתי בעיתון גלובס, במדד המותגים 2010, שאורלי וילנאי וגיא מרוז הם זוג נשוי, וגם הם מגיבים  על המותג הזוגי. לדעתם, יש לו עצמה הרבה יותר מאשר למותג האישי. שלם הגדול מסך חלקיו? טובים השניים? כל התשובות נכונות.

  
מה מצאתי בזוגיות כפולה
בעבודה משותפת בעסק משותף, יש צורך כל הזמן בהסכמה, ויתור, שוויוניות ואמון. אני גיליתי השלכה מההתנהלות המתבקשת בעבודה אל שאר מישורי הזוגיות. כלומר, זה מביא אותך גם בחיים שמחוץ לעבודה, לעסוק בעניינים  משמעותיים, ולדחות פרטים תפלים. יש  וויתור כמעט מוחלט על העיסוק באגו.

השותפות התחילה בגיל הנעורים
המשיכה ליצירתיות, עיצוב ואומנות-חיברה

מציירים יחד בנמל יפו


          
שיתוף פעולה נוסף
ערב הזוי, שלא זכור אצלנו כחוויה משותפת,לעומת כל החוויות המשותפות האחרות. פשוט לא ערב שיא בקשר. כשנשאלתי שנה לאחר החתונה היכן נישאתי, עניתי שם של מקום אחר לגמרי. טוב שיש תמונות. בן זוגי אומר לפעמים: "אני מפסיק את החברות ונישאר רק נשואים".
  
           
אירוע
ערב השקה לחוברת מתכונים שעיצבנו בשיתוף פעולה של שופר סל וכרמל מזרחי.


טעות היסטורית
פעם אחת, בפורים, ניסינו להחליף. אני צעדתי ברחוב בקלילות, ובן זוגי לראשונה בחייו רץ אחרי, מנסה להתמודד עם העקבים, התכשיטים, התיק והשמלה. זה היה אירוע מכונן. אבל  זה היה נורא,לא נחזור על זה יותר.




יוגה בזוגות



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה